Koszty a wdrażanie zmian
 

Koszty a wdrażanie zmian

 

 

 

Koszty a wdrażanie zmian

A – przedsiębiorstwo, w którym nie inwestuje się w zmiany. Koszty ogółem w najlepszym  przypadku nie rosną, jednak w przeważającej części przypadków mają tendencje do wzrostu

B – przedsiębiorstwo, które wkroczyło na drogę zmian i poprawiania wydajności. Wdrażanie zmian w początkowym okresie kosztuje więcej niż w kolejnych okresach, a na efekty trzeba poczekać.

C – w przedsiębiorstwie już od jakiegoś czasu systematycznie inwestuje się w zmiany. Koszty zmian są znacznie mniejsze i są stałym zaplanowanym elementem budżetu firmy. Koszty operacyjne i ogółem spadają, przedsiębiorstwo działa coraz wydajniej.

 

 

Szczególnie w początkowym okresie wdrażania zmian nieunikniony jest wzrost kosztów. Jeżeli wdrażanie zmian ma być skuteczne muszą być na ten cel zaplanowane i zagwarantowane środki finansowe.

 

Co zrobić jeżeli przedsiębiorstwo ma problemy z bieżącą regulacją płatności, przychody spadają, koszty rosną ? Jak w takiej sytuacji zagwarantować środki finansowe na zmiany ?

Przychody i koszty

 

Przedsiębiorstwo ma wtedy do wyboru postawę bierną albo aktywną.

 

Bierne przedsiębiorstwa w fazie kryzysu

POSTAWA BIERNA – szczytem aktywności jest próba dostosowania wielkości kosztów do malejących przychodów, np. poprzez redukcję zatrudnienia. Efekt jednak jest chwilowy ponieważ ta zmiana w żaden pozytywny sposób nie oddziaływuje na przychody. Przedsiębiorstwo nadal funkcjonuje wg starych utartych metod. Tymczasem konkurenci działają wydajniej, mają krótsze terminy dostaw, lepsze ceny i lepszą jakość produktów. Przychody nadal będą spadać i przedsiębiorstwo nieuchronnie upadnie. Może je tylko uratować „cud” w postaci ogólnego wzrostu koniunktury.

 

Aktywne przedsiębiorstwa w fazie kryzysu inwestujące w zmiany

POSTAWA AKTYWNA – przedsiębiorstwo podejmuje ryzyko. Krótkowzroczne myślenie o bieżącym zysku wyparte jest przez strategiczną decyzję o wdrożeniu zmian poprawiających efektywność przedsiębiorstwa w dłuższej perspektywie. W pierwszym etapie zmian celem nie jest osiąganie zysku, ale utrzymanie płynności finansowej firmy. Ewentualne straty finansowane są, ze środków zewnętrznych (np. kredyt bankowy) albo wewnętrznych (np. wyprzedaż zalegających zapasów, sprzedaż części środków trwałych, bardziej restrykcyjna polityka w stosunku do należności).

Jeżeli przedsiębiorstwo przetrwa przez trudny okres zmian nagrodą będą sprawniejsze procesy i niższe koszty. To z kolei pozwoli na lepsze dostosowanie oferty przedsiębiorstwa do potrzeb Klientów (np. lepsze ceny, lepsze terminy dostaw, mniej reklamacji) i przełoży się na  wzrost przychodów. Jednak prawdziwy sukces przedsiębiorstwo odniesie wtedy, gdy będzie  przygotowane mentalnie, organizacyjnie i finansowo nie do jednorazowej akcję usprawniania, ale ciągłego i niekończącego się doskonalenia swoich działań.



Wdrażanie zmian jest zbyt ważne,
aby robić to przy okazji...

Kontakt

504-207-642
Tomasz Andrzejewski
os. XXV-lecia 2a/9
58-260 Bielawa

tomasz@mspdoradztwo.pl

Log in